Empatia

Czy zgadzasz się z tym, że empatia jest jedną z najważniejszych kompetencji społecznych menedżera ?

Jaki wpływ na zespół może mieć szef pozbawiony empatii

Czym jest ta empatia i dlaczego odgrywa tak ważną rolę

Zacznijmy od tego czym empatia na pewno nie jest.

A więc, empatii nie należy mylić z litością, gdyż ta niesie za sobą ładunek pasywno-agresywnej postawy; np. jest nam kogoś żal, pozornie rezygnujemy z wewnętrznego przekonania o naszej racji z tzw. litości

empatia jest konstruktywna, nie agresywna.

👉 Empatyczna postawa menedżera charakteryzuje się przede wszystkim uważnością na ludzi, umiejętnością ich słuchania, brania pod uwagę ich zdania, współodczuwaniem.

👉 Empatia to otwartość na inny punkt widzenia, faktyczne zainteresowanie i ciekawość drugiego człowieka, jego postrzeganiem danej sprawy, sytuacji, spojrzeniem na świat, niezależnie od stanowiska jakie piastujesz i roli jaką pełnisz.

👉 Empatia to szacunek do drugiego człowieka nie zależnie od tego czy łączy cię z nim jakaś zależność służbowa, czy nie. Czy jesteś szefem, czy podwładnym, jaką rolę pełnisz w organizacji, czy poziom Twojego wykształcenia jest wyższy czy niższy ? Czy z tym drugim człowiekiem łączy cię współpraca, w której to dominującą rolę odgrywa Twoja firma – to nie ma znaczenia w kontekście okazywania empatii .

🔖 Jeśli masz wykształconą kompetencję empatii , zadziałasz empatycznie w każdej sytuacji.

Często słyszymy, otarty już slogan :

“Traktuj ludzi tak, jakbyś sam chciał być traktowany.” … ale czy na pewno ? 

 
Przecież każdy z nas jest inny, każdy z nas inaczej odbiera to co do niego mówimy, to jak się zachowujemy wobec niego…

Dlatego ja osobiście uważam, że każdego należy traktować w taki sposób w jaki dana osoba sama chce być traktowana.

I już słyszę, jak w Twojej głowie pojawia się pytanie …. 🤔 :

A skąd ja mam wiedzieć jak ktoś chce być traktowany ?

  No właśnie, możesz to wiedzieć !

👍 Jeśli masz wykształconą kompetencję empatii, potrafisz współodczuwać, rozpoznawać emocje, rozumiesz innych i ich zachowania ludzi , znasz siebie – i najważniejsze – jeśli zależy Ci na drugim człowieku – to będziesz w stanie dostosować komunikację i swoje zachowanie tak, aby każdy czuł się traktowany przez Ciebie, tak jak on sam tego oczekuje.

👉 Dobra informacja jest taka, że nawet jeśli w tej chwili daleko Ci do empatii, to wiedz, że empatyczną postawę można w sobie wykształcić – tego można się nauczyć – trzeba tylko chcieć.

Skłamałabym, gdybym powiedziała, że jest to łatwe zadanie, nie jest – wymaga dużego nakładu Twojej pracy. Ale warto !

Zrozumienie swoich zachowań, świadomość naturalnych, genetycznie uwarunkowanych predyspozycji, konsekwencja i chęć działania w kierunku zmiany, oraz świadomość wpływu Twojego zachowania na zespół, powoduje, że wypracowanie skutecznych zachowań empatycznych staje się znacznie łatwiejsze.

Jeśli wykształcisz w sobie empatyczną postawę to przełoży się ona m.in. na poprawę komunikacji z innymi, wzrost zaufania do Ciebie, budowanie Twojego autorytetu Lidera, identyfikowanie i odpowiednio wczesne łagodzenie konfliktów czy sytuacji trudnych w zespole, podniesienie motywacji ludzi, otwartość zespołu na dzielenie się swoimi spostrzeżeniami, poprawę relacji biznesowych, a to wszytko przekłada się na wyniki jakie osiąga Twój zespół i ich spektakularny wzrost 📈.

  Dlatego warto otworzyć w sobie tą “szufladkę” z napisem empatia, a jeśli na tą chwilę świeci pustkami jak najszybciej ją wypełnić empatyczną postawą .

To jak jest z tą Twoją empatią ? Jest, czy odczuwasz deficyt w tym obszarze

Dodaj komentarz